Εκδήλωση Erasmus+

ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΜ-Θ ΣΤΟ ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ERASMUS+ - ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

Ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Ανατ. Μακεδονίας – Θράκης παραβρέθηκε στο εναρκτήριο συνέδριο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+, το οποίο πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2014 στην Ακαδημία Αθηνών, παρουσία του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου και της Επιτρόπου αρμόδιας για θέματα Εκπαίδευσης, Πολιτισμού, Πολυγλωσσίας και Νεολαίας, κ. Ανδρούλλας Βασιλείου.

 

Το νέο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+ στοχεύει να ανταποκριθεί στις σύγχρονες κοινωνικές και εργασιακές ανάγκες του Ευρωπαίου πολίτη. Περίπου 6 εκατομμύρια νέοι στην Ε.Ε., κάτω των 25 ετών, είναι άνεργοι,ενώ το ποσοστό ανεργίας σε αυτή την ηλικία στην Ελλάδα κυμαίνεται κοντά στο 60% . Παρόλα αυτά, σύμφωνα με την έρευνα McKinsey που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, ένας μεγάλος αριθμός εργοδοτών στην Ευρώπη ισχυρίζεται ότι δυσκολεύεται να βρει νέους εργαζόμενους με τις δεξιότητες που χρειάζονται. Η έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ο δρόμος από την εκπαίδευση στην απασχόληση έχει εμπόδια, όπως το κόστος της ανώτατης εκπαίδευσης, η έλλειψη πληροφόρησης των νέων σχετικά με την αγορά εργασίας και η κοινωνική προκατάληψη ως προς την επαγγελματική εκπαίδευση. Επίσης, οι εργοδότες παρατηρούν ελλείψεις σε δεξιότητες όπως η προφορική επικοινωνία και το εργασιακό ήθος. Τέλος, παρατηρείται η δυσκολία μετάβασης από την εκπαίδευση στην αγορά εργασίας με πολλούς νέους να μένουν άνεργοι για μεγάλη περίοδο μετά την αποφοίτησή τους.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, υπάρχει έλλειψη βασικών δεξιοτήτων στην Ευρώπη και δυσκολία μετάβασης από την εκπαίδευση στην αγορά εργασίας. Το νέο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+ φιλοδοξεί να γεφυρώσει το χάσμα μέσα από τρεις Βασικές Δράσεις, οι οποίες αφορούν την ατομική κινητικότητα, τις συνεργασίες μεταξύ των οργανισμών και τις μεταρρυθμίσεις. Το νέο πρόγραμμα με προϋπολογισμό 14,7 δισεκατομμυρίων ευρώ (40% υψηλότερη του προγράμματος Δια Βίου Μάθησης και της Νεολαίας σε Δράση) στοχεύει σε 4 εκατομμύρια επωφελούμενους Ευρωπαίους, και συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην επίσημη ιστοσελίδα του προγράμματος Erasmus+ (http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/index_en.htm) υπολογίζεται ότι στο νέο πρόγραμμα θα συμμετάσχουν:

Ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Αρβανιτόπουλος, αναφερόμενος στα παραπάνω, τόνισε την ανάγκη δημιουργίας ενός Ευρωπαϊκού χώρου δεξιοτήτων και επαγγελματικών προσόντων. Αναφέρθηκε στις δυνατότητες των ΤΠΕ και των ανοιχτών τεχνολογιών που προσφέρουν καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας και ανοίγουν νέους δρόμους στην εκπαίδευση και την κατάρτιση. Η διεθνοποίηση της εκπαίδευσης, τόνισε, μέσω των μετακινήσεων και των δικτυακών υπηρεσιών δημιουργεί διευρυμένη εκπαιδευτική προσφορά, στην οποία η χώρα μας πρέπει να συμμετάσχει ενεργά. Το νέο πρόγραμμα Erasmus+ στοχεύει στη συμμετοχή των νέων στα κοινά και στην ενίσχυση των αδύναμων και μη προνομιούχων κοινωνικών ομάδων με απώτερο σκοπό την κοινωνική συνοχή μέσα στην Ευρωπαϊκή οικογένεια.

Η Επίτροπος αρμόδια για θέματα Εκπαίδευσης, Πολιτισμού, Πολυγλωσσίας και Νεολαίας, κ. Βασιλείου έθεσε ως κεντρική έννοια την ΕΛΠΙΔΑ, η οποία καλλιεργείται μέσα από τους δημοκρατικούς θεσμούς και τις πολιτικές των κυβερνήσεων, ορίζοντας τον κόσμο που θέλουμε να ζούμε. Πρωταγωνιστικός είναι ο ρόλος της εκπαίδευσης η οποία δίνει την αίσθηση της ταυτότητας, επαναπροσδιορίζει τις αξίες και αποτελεί το εργαλείο διαμόρφωσης της κοινωνίας του μέλλοντος, μιας κοινωνίας ανοικτής, δίκαιης και αειφόρου. Στο πλαίσιο αυτό, το πρόγραμμα Erasmus+ στοχεύει σε μία έξυπνη, αειφόρο, χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη, με τον προϋπολογισμό του να καταδεικνύει ότι η εκπαίδευση βρίσκεται στο επίκεντρο της πολιτικής της ΕΕ. Η Επίτροπος έθεσε επιγραμματικά τους εξής στόχους – στρατηγικές για την εκπαίδευση και την κατάρτιση:

Η κ. Βασιλείου τόνισε ότι η παγκοσμιοποίηση δημιουργεί κοινές προκλήσεις και ότι το πρόγραμμα Erasmus+ στοχεύει σε μια νέα εταιρική σχέση όλων των παραγόντων σε όλα τα επίπεδα. Ο εκσυγχρονισμός των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης αποτελεί καθήκον για την ποιοτική ζωή και εργασία. Αυτή είναι η πρόκληση για την Ευρώπη και εδώ η Ευρώπη θα κάνει τη διαφορά.

Στη συνέχεια, εμπειρογνώμονες από την ΕΕ και την Ελλάδα, ανέπτυξαν πιο αναλυτικά την στρατηγική και δομή του προγράμματος Erasmus+. Το νέο πρόγραμμα είναι πιο εύκολα κατανοητό και ευνοεί τα συνέργειες τόσο ανάμεσα σε τυπικές και μη τυπικές μορφές μάθησης όσο και ανάμεσα σε πολλούς εμπλεκόμενους (stakeholders). Αποτελείται από τρεις (3) Βασικές Δράσεις (KeyActions), οι οποίες έχουν αντίκτυπο σε τρία επίπεδα: άτομα, ιδρύματα/οργανισμούς και πολιτικές.

Η Βασική Δράση 1 (KeyAction 1) αφορά την κινητικότητα των ατόμων (φοιτητών, εκπαιδευτικών, προσωπικού) και στοχεύει στην αύξηση της δυνατότητας απασχόλησης, την προσαρμοστικότητα και την ενδυνάμωση των νέων και των εργαζόμενων. Αφορά φοιτητές ΑΕΙ, σπουδαστές στην επαγγελματική κατάρτιση και ανταλλαγές εκπαιδευτικού προσωπικού. Δίνει τη δυνατότητα σε φοιτητές να λαμβάνουν εύκολα δάνεια για μεταπτυχιακές σπουδές και δίνει περισσότερες υποτροφίες για κοινές διδακτορικές σπουδές. Προάγονται επίσης οι εκδηλώσεις ευρωπαϊκής εθελοντικής υπηρεσίας μεγάλης κλίμακας. Στη δράση αυτή σημαντικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι οι οργανισμοί που θέλουν να στείλουν προσωπικό, εκπαιδευτικούς ή φοιτητές στο πρόγραμμα θα πρέπει να έχουν στρατηγική, ώστε η κινητικότητα να έχει ένα συστημικό αντίκτυπο σε αυτούς. Για το λόγο αυτό, όλες οι αιτήσεις θα υποβάλλονται μέσω των ιδρυμάτων/οργανισμών/σχολείων.

Στη συνέχεια, παρουσιάστηκε:

Η Βασική Δράση 2 (Key Action 2) αφορά τη συνεργασία για την καινοτομία και την ανταλλαγή καλών πρακτικών και στοχεύει να έχει αντίκτυπο σε επίπεδο οργανισμών, γεφυρώνοντας το Ευρωπαϊκό χάσμα δεξιοτήτων. Μέσα από τη διακρατική συνεργασία παρέχεται η δυνατότητα βελτίωσης πρακτικών και ανάπτυξης νέων αναλυτικών προγραμμάτων, μαθησιακών υλικών και μεθόδων διδασκαλίας, έχοντας υπόψη τους στόχους της Στρατηγικής της Ευρώπης 2020 (δεξιότητες ΤΠΕ, αντιμετώπιση τις πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου κλπ.). Η ΒΔ2 περιλαμβάνει :

Η Βασική Δράση 3 (KeyAction 3) σχετίζεται με την υποστήριξη μεταρρυθμίσεων πολιτικής. Στο πλαίσιο αυτό υποστηρίζεται ο διαρθρωμένος διάλογος και ειδικότερα η συνεδρίαση μεταξύ των νέων και των υπευθύνων για τη λήψη αποφάσεων στον τομέα της νεολαίας. Αφορά τους φορείς που δημιουργούν πολιτική (policymakers) και στοχεύει στο διάλογο για τις σωστές πολιτικές σύμφωνα με τους στόχους Στρατηγικής της Ευρώπης 2020 μέσα από μελέτες, δίκτυα και διάλογο με τους εμπλεκόμενους. Επίσης επιτρέπει την πιλοτική εφαρμογή νέων πολιτικών σε μικρο-επίπεδο πριν αυτές εφαρμοστούν σε μεγάλη κλίμακα.

Συμπερασματικά, το νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ δημιουργεί εταιρικές σχέσεις με όλες τις ομάδες εμπλεκόμενων στην εκπαίδευση και την κατάρτιση, εμπλέκει διαφορετικές μορφές τυπικής και μη τυπικής μάθησης, προσδοκά τη γεφύρωση του χάσματος δεξιοτήτων στην ΕΕ και στοχεύει στη μείωση της ανεργίας βελτιώνοντας συστήματα και μεθόδους εκπαίδευσης. Όπως αναφέρεται στον τίτλο του εναρκτήριου συνεδρίου, το Erasmus+ αποτελεί μια ευκαιρία εκσυγχρονισμού των συστημάτων εκπαίδευσης, κατάρτισης, νεολαίας και αθλητισμού τον 21ο αιώνα.

Για την Ελλάδα, την υλοποίηση του Erasmus+ έχει αναλάβει το Ι.Κ.Υ., στην ιστοσελίδα του οποίου (http://www.iky.gr/europaika-programmata/erasmus-plus ) παρέχεται πληροφόρηση για το πρόγραμμα στην Ελληνική γλώσσα.